Case study; Lokale ondernemers en duurzame campuscatering

Lokale helden op de campussen van UvA & HvA

In 2017 zetten de Universiteit van Amsterdam (UvA) en Hogeschool van Amsterdam (HvA) een ambitieus project in gang: het vernieuwen van het aanbod eten en drinken op de campussen. Uit een enquête onder meer dan 5000 studenten en medewerkers bleek een duidelijke wens: moderne foodcourts geïnspireerd door wereldwijde trends, met aandacht voor duurzaamheid, voedselverspilling en CO2-reductie.

CIRFOOD won deze prestigieuze aanbesteding en kreeg de opdracht om een foodconcept te ontwikkelen dat aansluit bij de ambities van de UvA en HvA. Met een focus op lokale ondernemers en een duurzame aanpak hebben wij samen met de UvA en HvA een levendig eetlandschap gecreëerd. In deze case study lichten we onze rol als foodmakelaar toe en delen we een aantal resultaten.

CIRFOOD als foodmakelaar; Lokale smaken, wereldse visie

Een kernwens van de UvA en HvA was het betrekken van lokale ondernemers. Daarnaast moesten de campussen transformeren tot levendige, diverse eetplekken. De diversiteit en levendigheid van de stad Amsterdam moest te voelen zijn binnen de campussen. Studenten en medewerkers komen er samen om te eten, studeren, ontmoeten en sociale ervaringen te delen. CIRFOOD nam deze uitdaging met beide handen aan. Het motto “Eten verbindt” vormde de basis voor het samenwerken met gepassioneerde ondernemers die vernieuwende concepten aanbieden. Als foodmakelaar brachten wij de juiste partijen samen. Lokale ondernemers werden geselecteerd op hun creativiteit, flexibiliteit en kwaliteit. Hierbij speelden maatschappelijke thema's zoals duurzaamheid, gezonde voeding en voedselverspilling een belangrijke rol. Samen met de UvA en HvA zorgden we ervoor dat elk foodconcept aansloot op de wensen van studenten en medewerkers. 

Elke dag een divers foodaanbod, tevreden gasten waarbij we de lokale economie versterken.

Foodcourts: Innovatieve foodbeleving met lokale helden 

De foodcourts op de UvA en HvA zijn geïnspireerd door de populaire foodcourts wereldwijd. Van internationale streetfood gerechten tot lokale specialiteiten, alles komt er samen. De foodcourts bestaan uit meerdere counters met elk hun eigen concept en lokale ondernemer. Op deze manier bieden we unieke eetervaringen, zelfs in dezelfde ruimte. CIRFOOD werkt nauw samen met de ondernemers om een dynamisch aanbod te creëren dat keer op keer voorziet in de wensen van onze gasten. Hieronder vertellen we je graag over twee populaire local heroes en hun foodconcepten.

Pita Chef: van de Albert Cuyp naar de campus

Pita Chef is een familiebedrijf, opgericht door de broers Bassel en Bashar – twee vluchtelingen uit Syrië. Ze begonnen in 2021 op de Albert Cuypmarkt met het verkopen van belegde pitabroodjes. Sinds 2022 is Pita Chef te vinden op de campussen van de UvA en HvA. Hun succesverhaal is inspirerend: van een klein marktkraampje tot een team van 10 mensen. Pita Chef biedt smakelijke en gezonde wraps en pita's, met een aanbod variërend van falafel en hummus tot baba ghanoush en za’atar.

Asian Street Food: Nom Nom brengt Vietnam naar Amsterdam

Het ondernemende duo Anne-Tu en Tuan brengen de smaak van Vietnam naar de campus met Nom Nom. Geïnspireerd door de straten van Vietnam bieden zij een selectie klassieke streedfood gerechten. Pho, noedelsoep en banh mi, vers bereid met een focus op duurzame ingrediënten. Naast de smaak, speelt ook de sociale beleving rondom eten een belangrijke rol. Ze willen mensen aanmoedigen om samen te komen en samen te genieten van de beleving. Dit doen ze bijvoorbeeld door de inzet van foodtrucks en een open keuken.  

Flexibiliteit en Experimenteren:
Trial & Error

De flexibiliteit van de foodcourts stelt ons in staat om nieuwe ideeën uit te proberen en snel in te spelen op de wensen en voorkeuren van onze gasten. Soms slaat een concept niet aan zoals verwacht. Dit was het geval bij het soepconcept, zij verkochten gezonde, vegetarische soepen, maar vertrokken na een jaar. Een ander mooi voorbeeld is Karma Kebab. Vooral bekend van zijn foodtrucks op festivals. Ook zij hadden kort een plekje binnen de foodcourts. Trial & error is dan ook een belangrijk onderdeel van ons succes. Door samen te werken met lokale ondernemers en de flexibiliteit van de foodcourts, kunnen we experimenteren en snel leren en aanpassen. Op deze manier kunnen we altijd het beste aanbod leveren voor onze gasten.

Samen sterk: ondersteuning en groei

Lokale ondernemers krijgen via CIRFOOD niet alleen toegang tot een groot publiek, maar ook ondersteuning bij bedrijfsvoering. We bieden graag kansen aan mensen die hun eigen onderneming willen starten, ook zonder enige ervaring. Van inkoop tot financiële processen: onze ervaring biedt startende ondernemers een springplank naar succes. Wij fungeren als gelijkwaardige partner zodat de ondernemers zich kunnen focussen op hun passie. Wij zorgen bijvoorbeeld voor de apparatuur, administratieve en operationele processen. Ook coachen we op gebied van HACCP, omzetverhoging, presentatie, bedrijfsvoering en duurzaamheid. Vandaag telt het contract 6 grotere foodcourts met meerdere local heroes, 2 zelfstandige ‘local hero’ locaties en 6 espressobars.

De grootste uitdaging blijft het achterhalen van de behoeften van studenten en gasten om daar het aanbod op af te stemmen. We selecteren onze local heroes op onderscheidende specialiteiten en hun verhaal. Lekker eten is de basis, waarbij we verschillende concepten willen aanbieden voor een betaalbare prijs.

Door het inzetten van local heroes halen we de diversiteit en reuring van de stad naar binnen. Onze contractmanagers zijn maandelijks op pad om nieuwe helden te vinden. Bevlogen ondernemers met een mooi verhaal en nog mooiere gerechten. We zoeken op foodfestivals, markten, en we krijgen tips van bijvoorbeeld buurtbewoners en andere ondernemers.

Door onze ervaring kunnen wij onze local heroes de juiste tools en kennis bieden om ze succesvol te laten groeien.

Conclusie: Samen bouwen aan een duurzame toekomst

De samenwerking tussen CIRFOOD, UvA en HvA laat zien hoe duurzaamheid, lokale betrokkenheid en flexibiliteit een positieve impact hebben op zowel de campusgemeenschap als de lokale economie. Met trots blijven wij bouwen aan een aanbod dat voldoet aan de hoogste standaarden, verrassend blijft en bijdraagt aan het welzijn van studenten, medewerkers en gasten.

Meer weten over onze aanpak? Neem contact op met CIRFOOD en ontdek hoe wij ook voor jouw organisatie een op maat gemaakt foodconcept kunnen ontwikkelen dat aansluit bij jouw duurzame en maatschappelijke doelen.