CIRFOOD Nederland sluit zich aan bij 4Ocean en wordt officieel Plastic Neutraal
TOGETHER FOR CLEANER OCEANS
CIRFOOD Nederland maakt vandaag, op World Earth Day, met trots haar samenwerking met 4Ocean bekend. 4Ocean is een internationale organisatie die zich inzet voor het opruimen van plastic uit oceanen, rivieren en kustlijnen. CIRFOOD en zusterbedrijf Belgocatering hebben zich gecommitteerd aan het maken van een blijvende impact op de gezondheid van de oceanen en het milieu door middel van het Plastic Neutral partnerprogramma van 4Ocean. Hoewel 80% van ons plastic wordt gerecycled, zullen wij via het Plastic Neutral partnerschap met 4Ocean direct schoonmaakacties financieren om de 20% plastic die niet kan worden gerecycled te compenseren.
Dankzij deze samenwerking zorgt CIRFOOD ervoor dat er elk jaar minstens 50.000 pond plastic afval uit de oceaan en het milieu wordt verwijderd. Hiermee is CIRFOOD officieel een Plastic Neutral Partner.

Plasticneutraliteit: Verantwoordelijkheid nemen
Volgens de Verenigde Naties wordt er jaarlijks wereldwijd meer dan 40 miljoen ton plastic afval geproduceerd. Een groot deel daarvan belandt in het milieu – vooral verpakkingsmateriaal en single-use plastics.
“Op al onze locaties verzamelen we nu al plastic flesjes en blikjes in samenwerking met Statiegeld Nederland” vertelt Stefano Teatini, CEO van CIRFOOD Nederland en zusterbedrijf Belgocatering. “Maar we weten ook dat we niet alles kunnen verzamelen. CIRFOOD wil verantwoordelijkheid nemen voor de impact die het bedrijf op dit moment nog heeft. Daarom compenseren we de resterende hoeveelheid plastic die nu nog buiten onze inzameling valt, door een gelijkwaardige hoeveelheid uit oceanen en rivieren te laten verwijderen.”
Sinds 2017 heeft 4Ocean wereldwijd al meer dan 42 miljoen pond plastic en ander afval verwijderd. Dankzij een professioneel team van vissers, kapiteins en lokale opruimploegen voert de organisatie dagelijks opruimacties uit in het Caribisch gebied. “Plasticneutraliteit is voor ons geen einddoel, maar een noodzakelijke tussenstap,” vervolgt Teatini. “We willen blijven verbeteren en tegelijkertijd al concrete impact maken. Dit partnerschap laat zien dat duurzaamheid niet alleen in beleid zit, maar ook in directe actie.”
Als een van de eerste cateringbedrijven die zich aansluit bij het officiële partnerprogramma van 4Ocean, brengt CIRFOOD haar duurzaamheidsambities tot leven – niet alleen in de keuken, maar juist in het hart van milieubewuste actie.
As one of the first catering companies to join 4ocean’s official partner program, CIRFOOD is taking its sustainability commitment beyond the kitchen and into the heart of environmental action.
CIRFOOD laat elk jaar minstens 50.000 pond plastic afval uit de oceaan en het milieu te verwijderen.
4Ocean-armbandjes: gasten laten meedoen aan de missie
CIRFOOD District zet zich in voor voedingsonderzoek en innovatie, en bij CIRFOOD NL zijn we trots om deel uit te maken van deze beweging. Door samen te werken en te investeren in onderzoek, educatie en duurzame praktijken, dragen we bij aan een gezondere, duurzamere en vitalere toekomst voor iedereen. Op school, op de werkvloer en thuis.
Om deze missie te ondersteunen, zijn er binnenkort 4ocean-armbandjes verkrijgbaar op verschillende CIRFOOD-locaties. Deze armbandjes zijn gemaakt van plastic afval dat daadwerkelijk uit de oceaan is gehaald. Voor elk verkocht armbandje wordt er 5 pond plastic uit het water verwijderd. Zo kunnen de gasten van CIRFOOD ook direct bijdragen aan schonere oceanen én een tastbaar symbool dragen van hun bijdrage aan een beter milieu.