Ambitieus duurzaamheids-programma bekroond met Platinum-certificaat
Net voor het einde van het jaar werden we bij CIRFOOD verrast met een wel heel bijzonder bericht. Terwijl wij binnen onze organisatie hard ons best deden om in 2023 EcoVadis-Goud te behalen, bleek dat wij al de Platinum-score hebben bereikt. De hoogst mogelijke score in de internationale rankinglijst, waarbij bedrijven worden beoordeeld op milieu, ethiek, arbeids- en mensenrechten en duurzame inkoop. Wij voelen de urgentie om te verduurzamen en nemen daarbij het voortouw.
Wij voelen de urgentie om te verduurzamen en nemen daarbij het voortouw
Een mooiere timing is er niet. Het einde van het jaar is de tijd van de lijstjes. Wat waren dit jaar de meest duurzame bedrijven? Wie deden het goed op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen? Voor ons is het Platinum-certificaat een erkenning dat onze organisatie behoort tot de 1 procent meest duurzame bedrijven ter wereld met een EcoVadis-beoordeling. Dat we Goud hebben overgeslagen en meteen Platinum scoren is een enorme verrassing. Al hebben we er ook wel enorm ons best voor gedaan. We zetten het afgelopen jaar belangrijke stappen op het gebied van verduurzaming.
Internationale certificering voor duurzaamheid
Eerst lieten wij onze organisatie beoordelen volgens de EcoVadis-methodiek. Een 360°-benadering waarbij per thema concrete acties en resultaten geanalyseerd worden. Wat doen we al op het gebied van milieu, ethiek, arbeids- en mensenrechten? Kopen we al duurzaam in? De gebruikte methodologie is gebaseerd op internationale referenties en intensieve samenwerking met externe, betrouwbare derden zoals NGO’s en internationale duurzaamheidsinitiatieven, zoals UN Global compact. Er zijn vier erkenningsniveaus: Brons, Zilver, Goud en Platinum. We kozen bewust voor een onafhankelijke internationale certificering. Hiermee kunnen we onze aanpak op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur bekrachtigen. En we kunnen onze duurzaamheidsinspanningen aantonen.
Ambitieus duurzaamheidsprogramma
Samen met adviesbureau Nexio Projects stelden we een ambitieus duurzaamheidsprogramma op. We maakten een robuust stappenplan en richtten alle processen zo in dat we gemakkelijk kunnen verduurzamen. Dat zie je bijvoorbeeld terug in onze inkoopstrategie. Die is nu expliciet op vijf pijlers gebaseerd: biologisch, lokaal, duurzaam geproduceerd, eerlijke prijs en veganistisch/vegetarisch. Een groot gedeelte van onze producten valt al onder een van deze pijlers. Stap voor stap gaan we over naar een volledig duurzaam inkoopassortiment.
CO2-Neutrale catering
Natuurlijk zijn we trots en blij. Successen zijn er om gevierd te worden. En tegelijkertijd weten we ook dat deze erkenning ‘gewoon’ weer een stap vooruit is in het proces van de continue verbetering die we nastreven. Wij zien het behalen van Platinum niet als einddoel, maar als een begin en een middel om ons te blijven verbeteren. We hebben de ambitie om CO2-neutrale catering te leveren. En bovenal willen wij een gezond en aantrekkelijk aanbod bieden aan onze gasten. Want wat smaakt er nou lekkerder dan een voedende maaltijd of een geurend bakje koffie dat maatschappelijk verantwoord en vers bereid is?
Houd onze website en onze LinkedIn-pagina in de gaten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Er staan ons nog veel mooie initiatieven te wachten. Met #feedthefure informeren wij je verder over de stappen die wij ondernemen voor een duurzame toekomst.